Digitalt selvportrett

Jeg har lenge vært nysgjerrig på om bruk av stylus (digital penn) påvirker tegneferdighetene på iPaden. For egen del syns jeg det er vanskelig å bruke fingrene til å tegne med, og det blir derfor til at jeg sjelden bruker tegne-apper. Da jeg nylig omsider fikk kjøpt inn en slik stylus-penn, bestemte jeg meg for å teste den sammen med barna mine.

Vi ble enige om å først tegne et selvportrett uten stylus, og deretter et selvportrett der vi brukte stylus-pennen. Ettersom ingen av barna hadde prøvd denne appen tidligere, tegnet jeg først to selvportretter av meg selv, og forklarte og viste steg for steg hvordan man oppretter nytt dokument, hvordan man velger penn/kost, farge osv., samt hvordan man retter feil og hvordan man kan zoome inn for å tegne mer detaljert. Da jeg var ferdig fikk barna muligheten til å teste ut deres digitale tegneferdigheter.

Resultatene kan du se her.

Bildene til venstre viser tegning uten bruk av stylus og bildene til høyre viser tegninger der vi har brukt stylus.

Vi brukte appen Sketches. Det er i utgangspunktet en gratis app, men dersom man ønsker flere valgmuligheter (layers, flere verktøy etc.) kan dette kjøpes i tillegg. For vårt bruk fungerer likevel gratisversjonen helt fint. Stylusen vi brukte er av billigste sort. Den har en svært butt spiss, og det er ganske vanskelig å tegne detaljert med den.

Barna syntes ikke å merke seg dette. Brukervennligheten nevnes ikke med et ord. Man løser det uansett enkelt ved å stadig zoome inn. Da er det enkelt å fikse på små detaljer, selv med en butt spiss. Ellers føles det egentlig som å tegne med en vanlig fargestift.

Jeg merker meg umiddelbart noen forskjeller på portrettene. Når vi bruker stylus er linjene mer nøyaktige. Jeg syns også det er mer liv i disse bildene. Det slo meg også at barna syntes å eksperimentere mer når de brukte stylusen – blant annet så brukte de flere av malekostene og flere av fargevalgene. Det kan naturligvis skyldes at de allerede hadde tegnet et bilde, og var mer fortrolig med verktøyene, og ikke minst da hadde bedre oversikt over hvilke verktøy som var tilgjengelige. For min del virket altså det som bruk av stylus gjorde dem mer oppmerksom på andre muligheter i appen. Om det stemmer eller ikke, er noe jeg gjerne kunne gjort en studie på! Det var uansett veldig morsomt å se dem i aksjon. De jobber intenst! Zoomer inn og ut, tegner litt, en strek her, en strek det – finner frem viskelæret (rettere sagt – viskelærfunksjonen) og snart er halve portrettet historie, og de begynner på nytt. Appen er ganske intuitivt lagt opp, og selv uten veiledning finner de ut av det meste på egenhånd.

Resulatet

Hva likte vi best? Jeg og Sjur (5år) fortrakk å tegne med stylus, mens både Sverre (7 år) og Synne (2 år) likte bedre å bruke fingeren til å tegne med.

Det er viktig at alle får være med! Synne er to og et halvt år, og er allerede ganske fortrolig med iPaden. «Min tur» roper hun, drar til seg brettet og setter i umiddelbart i gang. Hun har fulgt nøye med på brødrene sine, og vet akkurat hva hun skal gjøre og hvordan tegneprogrammet virker. Når det gjelder resultatet, så ligner kanskje ikke selvportrettet hennes så mye på henne selv, men det var ingen tvil om at det hun syns det var morsomt å tegne på iPaden. Hun jobbet konsentrert fra første stund, og ville helst ikke at tegnestunden skulle avsluttes – selv da hun var «ferdig». Jeg har sett på tegningene vi får med hjem fra barnehagen at det er mye sirkler hun tegner for tiden, og det er interessant at bruk av stylus hadde ingen innvirkning på dette. Sirkler er visst veldig morsomt å tegne, også digitalt. Når det gjelder de to tegningene hennes, er det verdt å merke seg at linjene er langt tydeligere når hun bruker stylus, og hun har også brukt flere farger, noe hun ikke gjorde uten stylus.

Hele eksperimentet tok omlag 20 minutter. Jeg antar det ville fortonet seg noe annerledes dersom vi hadde brukt mer tid, og gjort det en og en. Men poenget var jo å gjøre noe sammen, ikke eksperimentet i seg selv.

Anbefaling: Sketch og bruk av stylus-penn?

Dersom jeg hadde innsett at stylusen jeg kjøpte hadde så butt ende, hadde jeg nok valgt å bruke litt mer penger og fått en stylus av litt bedre kvalitet. Når det er sagt – barna syntes ikke påvirket av kvaliteten på stylusen. Og dersom man skal kjøpe inn flere til en barnegruppe, er det kanskje greit at den er relativt billig, og at det heller er ikke så farlig om den blir ødelagt eller forsvinner. Min oppfatning er at barna fikk frem flere detaljer og brukte flere av mulighetene i appen da de brukte stylusen, så jeg tror det kan være interessant å ha det som ekstra tilbehør til iPaden/nettbrett i barnehager.

Her kan du se selvportrettene individuelt (og i litt bedre kvalitet).