Musikk eller musikalsk kaos?

Det finnes mange spennende musikk-apper til iPaden! Jeg liker særlig godt apper som kombinerer både eksperimenterende brukersnitt og komposisjonsmuligheter. Musyc er en slik app. Jeg ble nysgjerrig på hvor umiddelbart barn kan ta i bruk appen og lage egen musikk.

For å teste det ut samlet jeg igjen mine trofaste app-testere på hjemmebane. Sverre (7 år), Sjur (5 år) og Synne (2 år) tok utfordringen. For å ha et noenlunde likt utgangspunkt for å sammenligne resultatet, bestemte vi oss for at vi skulle sette stoppe-klokken på 1 skarve minutt – og se hva vi klarte å skape av musikk på den korte tiden.

Det er ikke vanskelig å komme igang med Musyc-appen. Det finnes ingen kompliserte synther eller sequencere du først må beherske for å skape musikk. Kort fortalt så tegner du streker på et lerret, og velger diverse former (trekanter, firkanter, sirkler) som alle er knyttet til ulike lyder. Når du oppretter disse formene på lerretet, faller de ned mot linjene, og ettersom de dunker inn mot ulike sperringer, dannes det snart rytmiske lyder og musikk. Kakofoni (i sin mildeste betydning) er et begrep som bobler opp i denne sammenheng.

Appen har også flere og mer avanserte funksjoner – man kan velge forskjellige lydpakker, og det er også mulig endre størrelse på elementene samt bruke ganske avanserte lydeffekter.

Normalt pleier jeg først å vise barna hvordan appen fungerer. I dette tilfellet var det storebror Sjur som er eksperten. Han har testet det mange ganger før, og var mer en villig til å lære oss andre tips og triks for å lage mest mulig lyd.

Først ut er Sjur (5 år)

Sverre (7 år)

Svein (37 år)

Synne (2 år)

Anbefaling: Musikk eller musikalsk kaos?

Jeg syns det er en utrolig morsom app. Det syns barna mine også. Det er klart at den har sine begrensninger. Det handler nok mer om å skape et eksperimentelt lydbilde, enn å skulle lage musikk som passer inn langs tradisjonelle sjangerlinjer. Når det er sagt – så kreves det heller ingen forkunnskaper for å skape et musikalsk verk.

Musyc er nok en slik app som er gøyere å ta i bruk, enn å ta i bruk musikken man skaper med den. Men jeg tror det er fint mulig å skape stemningsgivende lydbilder til for eksempel film ved å bruke appen. Det er helt klart noe jeg vil teste ut ved en senere anledning. I den forbindelse kommer vi nok til å teste ut de andre lydbankene også.

Her er et par videosnutter som viser Sjur i aksjon – først setter han opp linjene, deretter lager han musikken! Som videoklippene viser, så er brukersnittet intuitivt, barna tar det lett i bruk. I denne snutten viser Sverre musikalske fingerferdigheter. Kobler man iPaden til stereoanlegget går det helt fint å danse til musikken man lager (vi prøvde).

Du kan lese en anmeldelse av appen her >>