Digital fargelegging

I dag er det digital fargelegging av tegninger som står for tur. Etter at jeg testet å tegne digitalt selvportrett med mine tre barn for en tid tilbake, har jeg vært nysgjerrig på om man vil kunne se forskjell i hvordan de fargelegger en tegning digitalt i en app sammenlignet med å fargelegge tegningen på gamlemåten.

Jeg slo meg sammen med Sverre (7 år), Sjur (5 år) og Synne (2 år) for å teste det ut i praksis. Planen var ganske enkel. Alle tegnet en sort/hvitt strektegning. Etter tegningene var klare, tok vi bilde av dem med min iPhone. Deretter fargela vi tegningen med det vi hadde liggende av fargeblyanter og fargestifter. Etter det var gjort, fant vi frem iPaden og en stylus-penn. Vi brukte appen Sketches til å fargelegge tegningene. Vi brukte gratisversjonen av appen, og den har sine helt klare begrensninger. For det første er det mange malekoster  og andre verktøy man ikke har tilgang til, og for det andre, og kanskje viktigere i denne sammenheng, man har heller ikke tilgang til layers. Jeg skal ikke gå nærmere inn på det her, men om du vil se en kort gjennomgang av hvordan man kan bruke layers i digital fargelegging ta en titt her >>.

Du kan se resultatet her >> I oversiktsillustrasjonen ser du min test øverst, deretter følger Sverres, Sjurs og til sist Synnes versjon.

For å først si noe om egen erfaring med å fargelegge i denne appen. Viskelærfunksjonen, og ikke minst ett-steg-tilbake funksjonen (undo) er veldig praktisk. For egen del er det langt vanskeligere å holde seg innenfor strekene når man fargelegger digitalt sammenlignet med å bruke tradisjonelle fargeblyanter. Jeg var nok nøyere da jeg brukte fargeblyanten, og det er mye som taler for at det kanskje er en bedre tilnærming.

I min tegning var det store flater som skulle fargelegges. Av mangel på en standard pøs-med-maling-funksjon som man ofte støter på i lignende apper, brukte jeg tusj-verktøyet. Det tok ganske lang tid, og det ble heller ikke så nøyaktig som jeg ønsket. Etter jeg var omtrentligferdig gikk jeg over på nytt med malekost-verktøyet, noe som gav tegningen et mer stilisert uttrykk. (Det gav oss idèen om å bruke andre appen til å lage mer stiliserte og artistiske versjoner av tegningene – som vil bli et eget innlegg på nettsiden senere).

Barna brukte svært ulike tilnærminger. Sverre hadde nok som mål å gjøre den digitale versjonen så lik som mulig originalen, og det syns jeg også han klarte på en utmerket måte. Han brukte svært lang tid på å fargelegge originaltegningene med en tusjpenn. Da han skulle gjøre det samme digitalt, opplevde han at det gikk mye raskere. Det ble også mer jevnt, noe han likte godt. Han brukte også zoom-funksjonen flittig for å få med alle detaljene. Du kan se en kort videosnutt av det her >>

I motsetning til storebroren, så ikke Sjur ut til å ville gjenskape original tegningen. I den digitale versjonen fargela han større flater, han brukte flere farger, og har også lagt til en snakkeboble. Det var særlig malekosten som ble brukt i hans versjon. Synnes digitale versjon skiller seg også merkbart fra originalen. Hun koste seg veldig med alle mulighetene.

Under har jeg lagt til et bildegalleri som viser alle bildene i litt bedre kvalitet enn i oversiktsillustrasjonen.

Alt i alt var det et morsomt eksperiment. Dersom vi skulle gjort det på nytt, tror jeg kanskje at jeg ville brukt scanning-app, eventuelt en scanner for å laste inn bildene digitalt. Når man bruker mobilkameraet for å fotografere dokumenter, blir resultatet sjeldent bra. Det er klart man kan tilpasse seg lysforhold i rommet, eller bruke redigeringsmulighetene man finner på kamerarullen – men poenget her var å gjøre det ganske kjapt, så jeg brukte ikke noe særlig tid på slike justeringer. En annen ting jeg ville gjort annerledes er kanskje å vente noen dager mellom øktene. Jeg er nysgjerrig på om man da ville sett enda større forskjell i både bruk av mulighetene som finnes i appen, og ikke minst i formuttrykket. Likevel – det var et morsomt eksperiment. Anbefales!