Alle kan lage rapmusikk! (med litt hjelp)

Vi hører mye på musikk her i huset. Ungene har for lengst funnet ut hvordan de skal logge seg på dataen, åpne Spotify og sette på sine favoritt spillelister. I det siste har de vist mer og mer interesse for å lage musikk. Mange musikkprogrammer, såkalte DAWs (digitale audio workstations) kan være ganske kompliserte å sette seg inn. Min erfaring er at barna fort blir lei av å måtte forholde seg til alt det tekniske, og da forsvinner skapertrangen kjapt. Men det finnes heldigvis mange spennende appen til iPaden som krever få eller ingen tekniske forkunnskaper for å lage musikk. Vi har tidligere testet ut appen Musyc. Den appen er alltid en sikker vinner blant våre tre barn. Musyc-appen egner seg godt til å eksperimentere med lydlandskap, men den egner seg ikke så godt til å lage musikk som passer inn i mer etablerte rammer.

Vi kom over appen AutoRap laget av firmaet Smule. Idèen bak appen er veldig enkel og grei. Fra en lang liste over stort sett kjente låter velger du èn du vil bruke som rapbeat. Deretter snakker du (eller synger-skriker-hikster-hoier) inn det du måtte ha på hjertet. Appen tar seg av resten. Under kan du hører låtene Sverre (7 år) og Sjur (5 år) laget med appen.

De finner fort ut hvordan de skal få satt låta på repeat

AutoRap er enkel å bruke. Gutta har ingen problemer med å finne frem en beat de ønsker å rappe over, og sette igang innspillingsfunksjonen. Det er ikke her det butter. Man skal jo gjerne ha noe å rappe om. Et budskap, kanskje… Vi snakker litt om hva det kan være, og de lander på ganske så ulike innfallsvinkler. Det er kanskje ikke så lett å høre for uinnvidde, men Sjur rapper altså om at han liker å kjøre motorsykkel i Tokyo (og å kræsje litt), mens storebroren hans syns bussjåføren på skolebussen er såpass snill at dette er verdt å rappe litt om. Motorsporteventyret minstemann refererer til er forresten hans fascinasjon for nettopp å rave rundt på en gatesykkel i et iPad-spill vi har liggende – og det hender jo at han kræsjer litt i ny og ne.

Når du har sunget inn en linje – eller et rim som kanskje er mer passende sjargong – og er fornøyd med resultatet, kan du dele låten. Appen legger opp til at det skal deles i diverse sosiale medier som

Appen har få funksjoner og er lett å ta i bruk

Facebook, Pinterest, Twitter og sikkert mange, mange flere. Dersom du ikke ønsker å dele låten med andre, kan du sende en link til deg selv via e-post. Du vil da få tilsendt en link som du kan åpne i en nettleser og lytte på låten derfra.

Rap er en del av det man gjerne betegner som hip-hop. Her kan du se Sverre spille inn en sang (eller rapp om du vil) rett før sengetid (noe som også syntes å påvirke både budskapet og fremføringen noe).

Versjonen av AutoRap vi bruker er gratis. Den er lagt opp slik at du har en rekke beats du kan bruke gratis. Du kan også betale for å få tilgang til hele listen (godt over hundre beats). Når man installerer appen får man en liten startpakke som lar deg teste ut disse premium-beatsene. Utover det så er det lagt opp til en abonnement-løsning. Her kan det være lurt å passe ekstra på, så du eller barnet ditt ikke aktiverer denne denne tjenesten uten å være klar over det. Prisene ligger på rundt 8$ per måned, eller 40$ per år om jeg ikke tar helt feil.

De fleste beatsene er kjente sanger, så vidt jeg kan forstå. Jeg personlig har knapt hørt om noen av dem. Barna derimot, synes å kjenne igjen en del av dem, og noe av moroa ligger nok her, nemlig å få synge på favorittlåtene. Gjøre den til sin egen. Og det skal sies at utvalget er ganske bra – man finner mange kjente og kjære sanger fra mP3 her. Sjur valgte for eksempel å bruke låta Attention av Charlie Puth i sin rap.

I gratisversjonen vi bruker er det ingen redigeringsmuligheter, noe som er utrolig frustrerende for meg som er vant til å bruke musikkprogrammer. Jeg vil gjerne inn og fikse på små detaljer, men det er ikke mulig i AutoRap. Jeg merker meg fort at barna ikke irriterer seg over det samme. Dersom  de ikke fornøyd med første forsøk, spiller de bare inn på nytt, eller glemmer den, og hopper videre til neste låt. Låtidèer ser det ikke ut til å skorte på. Og det er kanskje ikke verste måten å skape musikk på, sånn egentlig.